De vil spinde guld på uld

Anne Støvlbæk og Louise Schelde Jensen har siden 2013 drevet iværksættervirksomheden [g]uld. Produkterne er hjemmefarvet garn, og efterspørgslen vokser voldsomt.

Det var en fælles fritidsinteresse for plantefarvet garn, der i sin tid bragte den grafiske designer Anne Støvlbæk og middelarkæolog Louise Schelde Jensen sammen, da de tilfældigt mødtes i det historiske miljø i Aarhus.

”Vi kunne mærke, at vi havde en fælles interesse for det gamle håndværk, og vi havde også en fælles interesse inden for den historiske periode. Og vi farvede efterhånden mere og mere sammen, når vi mødte hinanden. Vi farvede rigtig meget og solgte på historiske markeder, og der kunne vi mærke, at der var en efterspørgsel på det her garn uden for de historiske rammer,” siger Anne Støvlbæk.

I dag er hobbyen godt på vej til at blive en fælles levevej. De to piger etablerede nemlig i 2013 virksomheden [g]uld, hvor de hjemmefarver uldgarn på Anne Støvlebæks nedlagte firlængede landsted i Vejle Ådal. I 2016 landede omsætningen på en million, mens målet for 2017 er to millioner.

Vokseværket har medført, at pigerne har ansat Anne Støvlebæks kæreste Daniel Christensen som forretningsudvikler. Også han har nok at se til. Efterspørgslen på det farverige uld er nemlig ikke kun stor i Danmark. [g]uld får løbende henvendelser fra Japan og Norge, som er et kæmpe strikkeland. Virksomheden ser også store muligheder i England, Canada, Frankrig og resten af Europa, fordi der ikke er særlig mange, der har sat indfarvning af uld i system på samme måde som Anne Støvlbæk og Louise Schelde Jensen.

”Vi har bevidst valgt at gå uden om forhandlere, fordi der ikke er økonomi til forhandlerleddet i det, vi laver. Vi er gået ind på et nichemarked, hvor der ikke var nogen efterspørgsel for hjemmefarvet garn, for det eksisterede ikke. Så pigerne har selv skabt en efterspørgsel ved at opdyrke markedet. Nu skal vi fokusere på at skalere selve forretningen op. Hvordan får vi produceret til en ordentlig pris? Hvad er den rigtige pris? Hvornår skal det ud på markedet? Det er mit arbejde,”” siger Daniel Christensen.

Anne Støvlbæk har lige fra begyndelsen udnyttet sine kreative grafiske evner til at skabe en Instagram-profil med professionelle billeder af garn i forskellige farver.

”Fordi vi kan bruge de sociale medier på den måde, vi gør og gør et rigtig godt stykke arbejde der, når vi ud til rigtig mange udenlandske følgere, og vi oplever, at mange synes, at vores produkter er rigtig spændende,” siger Anne Støvlbæk.

Udfordringen er ikke så meget at kunne følge med til at farve garn, de har gruekedler nok og plads til flere, hvis det skulle være.

”Det, der er rigtig tungt for os lige nu, er, at vi vælger at være så seriøse med det grafiske design. Fordi vi arbejder med plantefarver, kan vi ikke skabe den samme farve to gange, så hver gang vi farver x antal stykker garn, skal vi tage et billede af hver farve og lægge ud på shoppen, fordi farven jo er unik,” siger Daniel Christensen.