Dét fik deltagerne ud af Industriens Dag 2022

07. november 2022

Næsten 250 branchefolk deltog i Industriens Dag den 1. november. Og både virksomhedsledere, brancheorganisationer og standholdere fik god værdi med sig hjem.

Her kan du møde en håndfuld af dem og blive klogere på, hvad de hver især fik ud af at deltage i Industriens Dag 2022:

Lars Wagner

Adm. direktør, KK Partner A/S, Brørup

- Vi er en virksomhed med 60 ansatte, der arbejder med teknologisk infrastruktur. Vi laver løsninger, der hjælper med at finde, måle og nedbringe den skjulte CO2 hos virksomheder. Blandt andet med IoT og energioptimering. Så vi vil gerne hjælpe de virksomheder, der er her i dag. Derfor er jeg med i dag.

Hvad har du fået ud af at deltage på Industriens Dag?

- Jeg er blevet bekræftet i, at det er godt, at vi selv er gået i gang med at omstille og energioptimere i vores virksomhed. Vi skal jo gribe i egen barm først og selv have en grøn profil. Og så håber jeg, at jeg kan møde nogle virksomheder, som vil være med til at skabe et netværk, hvor vi vil i den samme retning, og hvor vi kan hjælpe og inspirere hinanden på hver vores måde. Vores virksomhed kommer jo til bordet med facts.

Hvad gør I selv for at blive en grønnere virksomhed?

- Ud over at vi selv benytter de teknologier, vi sælger, så har vi også undersøgt, hvor langt vores biler kører på literen med hvilke chauffører bag rattet. Det viste sig, måske ikke så underligt, at det var ”bybilerne” og de unge lærlinge, der kørte kortest på literen. Så nu har vi indført en månedlig konkurrence, hvor man kan blive Månedens Chauffør, hvis man kører længst muligt på literen.

Inese Niedola

QHSE og bæredygtighedsansvarlig, Logitrans A/S, Ribe

- Vi er en virksomhed, der blandt andet udvikler og producerer ergonomiske palleløftere og stablere. Vi har produktion i både Danmark og Kina. I Danmark er vi 90 ansatte, i Kina 50. Derudover har vi et salgskontor med 5 ansatte i USA. Vi sælger vores produkter via forhandlere til mere end 55 lande.

- Vi er med på Industriens Dag, fordi vi tager den bæredygtige agenda alvorligt.

- I dag bakker vi også op omkring projekt Klimaklar Produktionsvirksomhed, der skal gøre op til 8500 produktionsvirksomheder i stand til at forstå og beregne deres CO2-udledning – og reducere den. Vi er nemlig en af de 50 virksomheder, der allerede har været igennem pilotprojektet, der ligger til grund for Klimaklar Produktionsvirksomhed.

Hvad har I lært i det projekt?

- Vi har lært, at dét at arbejde målrettet med bæredygtighed i en lang værdikæde, kræver viden. Under Klimaklar SMV-projektet fik vi hjælp til at kortlægge virksomhedens CO2-aftryk, inddelt i scope 1, 2 og 3, og efterfølgende til at identificere centrale indsatsområder. De fleste bæredygtighedsvalg indebærer dilemmaer og trade-offs. Derfor fik vi også gode anbefalinger til faktabaseret og transparent kommunikation.

Hvor står I så nu?

- Vi har fokus på at skabe en bevidsthed omkring vores bæredygtige agenda, ligesom vi arbejder med strategiske initiativer ud fra et langsigtet helhedssyn om at blive en mere klimavenlig virksomhed.

Hvad har du fået ud af at deltage på Industriens Dag?

- Jeg har fået inspiration fra andre deltagere og lært rigtigt meget om, hvordan andre virksomheder bruger data som løftestang for grøn omstilling.

Peter Trillingsgaard

Direktør, DI Produktion

- Vi deltager i Industriens Dag, fordi det er en god måde at møde vores medlemsvirksomheder på – og dem er der mange af i Trekantområdet.

Hvad er de største udfordringer for jeres medlemmer lige nu?

- De to største udfordringer lige nu er energi og energipriser og så er det den manglende arbejdskraft. Men på trods af begge udfordringer er der godt gang i produktionen i Danmark.

Hvor skal den manglende arbejdskraft komme fra?

- Vi skal tage flere værktøjer i brug. Vi skal gøre det virkelig fedt at arbejde i industrien og med produktion. Det har vi nok ikke været gode nok til hidtil. Det er både de unge mennesker, der skal have den oplevelse, men det skal også være spændende at være senior i industrien. Vi skal videre- og efteruddanne medarbejderne. Og så skal vi forstå, at konkurrencen om arbejdskraft er en global konkurrence.

- I forhold til den grønne omstilling får vi brug for rigtig mange hænder, der helt konkret kan installere den nye, grønne teknologi. Og det kræver, at de unge mennesker kender til job- og uddannelsesmulighederne, og at mange flere får lyst til at gå den vej. Så her har uddannelsessystemet også en vigtig rolle at spille.

Brian Marthinsen

Værkstedsassistent og underviser, Videnscenter for Automation og Robotteknologi

- Vi er et videnscenter, der til daglig stiller viden og teknologi til rådighed for erhvervsuddannelserne, så de unge kan lære den nye teknologi at kende. I dag har jeg taget en svejserobot med, som jeg har sat sammen. Den kan svejse helt præcist de helt rigtige steder igen og igen – og så producerer den ikke så meget affald. Så her får en virksomhed både mere sikkerhed og mere effektivitet, fordi man kan spare svejseren – og mindre affald.

Hvad har du fået ud af at deltage på Industriens Dag?

- Jeg har både fået netværk og en masse gode dialoger med virksomheder ved at være med på Industriens Dag.

Hülya Ucar Sokoli

Ph.D, selvstændig rådgiver inden for waste-to-fuel og kemisk recycling

- Jeg har lavet Ph.D. afhandling om, hvordan man med kemisk recycling kan neddele kompositmaterialerne fra udtjente vindmøller og genanvende fibrene og resinen i nye materialer. Jeg er med på Industriens Dag, fordi jeg gerne vil vise virksomhederne, hvordan man kan udvikle teknologier, der kan bruges til at genanvende deres plastprodukter, så virksomhederne kan blive cirkulære og samtidig nedbringe deres klimaaftryk.

- På et tidspunkt bliver det simpelthen virksomhedernes ”License to operate”, at de kan dokumentere deres udledning i alle tre scopes – og at de kan vise, hvad de gør for at nedbringe deres klimaaftryk. Jeg har talt med en del virksomheder på Industriens Dag, som gerne vil høre mere om kemisk recycling.

Dorte Walzl Bælum

Centerleder, Plast Center Danmark

- Vi er et videnscenter, der stiller både testfaciliteter og ekspertviden til rådighed for virksomhederne. Vi er med på Industriens Dag er flere grunde: Vi søger både funding og virksomheder til nye værdikædeprojekter, hvor vi blandt andet kan hjælpe virksomheder med at nedbringe deres CO2-aftryk.

- Plast er jo et materiale, der irriterer mange og som ikke er godt for miljøet. Men i Danmark gør vi det faktisk rigtig godt i forhold til plast recycling. Vi har mange gode teknologier, og der er et meget stort globalt eksport-potentiale i disse teknologier, hvis vi udvikler dem.