Dét kigger de udenlandske investorer efter i Trekantområdet

22. april 2021

Som Invest in Denmarks regionale rådgiver i Trekantområdet har Björn Snorri Gudmundsson Bøg mere end almindelig god føling med, hvad der optager udenlandske virksomheder og investorer, når de kigger på Danmark og Trekantområdet.

Når det allervigtigste parameter – nemlig adgangen til kvalificeret arbejdskraft – er afklaret, så er det blandt andet den grønne dagsorden, der optager investorerne.

- Bæredygtighed og grøn omstilling er en strømning i forretningsudvikling på globalt plan. Det er en megatrend, som i princippet knytter sig til alle brancher - ikke bare energisektoren. Introduktionen af nye, grønne teknologier og forretningsmodeller finder sted i alle brancher, da det ikke blot handler om at gøre noget godt for miljøet og klimaet, men også om at skabe en god forretning, siger Björn Snorri Gudmundsson Bøg, og nævner blandet andet transportbranchen, fødevarebranchen og industriproduktion, som alle er stærke brancher i Trekantområdet.

- Danmark har valgt at gøre den grønne omstilling til et nationalt anliggende i et samarbejde på tværs af sektorer. Dette gør os til et grønt foregangsland og det vækker opsigt i udlandet. Vi har både knowhow og grønne løsninger. Det giver os en unik mulighed for at tiltrække yderligere bæredygtige investeringer, siger Björn Snorri Gudmundsson Bøg.

Han kan tydeligt mærke, at det påvirker den udenlandske investeringsinteresse, når et område melder ud, at man satser på bæredygtighed i den lokale erhvervsudvikling.

- Eksempelvis er de udenlandske virksomheder interesserede i grønne og effektive værdikæder: Er rammevilkårene for en bæredygtig produktionen til stede? Ligger produktionsfaciliteterne tæt på et logistikhub? Hvad gør logistikhubbet for at være så grønt som muligt? Ligger logistikhubbet så centralt, at man kan komme hurtigt ud til kunderne? siger Björn Snorri Gudmundsson Bøg.

Råd: Fyld hullerne i de grønne værdikæder

Hvad kan lokale, danske virksomheder så bruge denne viden til, hvis de vil gøre sig mere relevante som samarbejdspartnere eller underleverandører til udenlandske virksomheder med blik på Trekantområdet?

Mindst to ting, mener Björn:

- Som lokal, dansk virksomhed kan man brande sig over for udenlandske virksomheder, hvis man dyrker sin grønne værdikædefortælling. I forhold til sin egen forretningsudvikling kan man med fordel analysere værdikæderne: Er der huller i de grønne værdikæder, som man som lokal virksomhed kan komme med en løsning på, forklarer han.

- Et andet greb kan være at tænke mere i branchekoblinger, hvor lokale virksomheder fra én branche arbejder sig ind på livet af en udenlandsk virksomhed i en branche med naturlige snitflader. Tager man eksempelvis fødevarebranchen i Danmark, er der gode synergier med både automations- og rustfri stålbranchen, som er underleverandører, siger Björn Snorri Gudmundsson Bøg.

Hvis virksomhederne i Trekantområdet bliver endnu bedre til branchekoblinger, betyder det, større sikkerhed for de udenlandske virksomheder i form af transparens og samarbejde. Samtidigt bliver arbejdskraften i området mere agil og nemmere at brancheskifte. Og det er en stor fordel i konkurrencen om at tiltrække udenlandske investeringer, påpeger Björn Snorri Gudmundsson Bøg.

Dyrk den grønne værdikædefortælling

"Som lokal, dansk virksomhed kan man brande sig over for udenlandske virksomheder, hvis man dyrker sin grønne værdikædefortælling. I forhold til sin egen forretningsudvikling kan man med fordel analysere værdikæderne: Er der huller i de grønne værdikæder, som man som lokal virksomhed kan komme med en løsning på"

E-commerce boomer

Corona har sat yderligere fokus på forsyningssikkerhed og robusthed. Men den har også medført at nethandlen er accelereret – og at E-commerce virksomheder og forretningsmodeller har succes.

Her ser Björn Snorri Gudmundsson Bøg også et potentiale for Trekantområdet. Både for tiltrækning af udenlandske E-commerce virksomheder, men også for lokale transport- og logistikvirksomheder.

- De udenlandske leads inden for E-commerce, som jeg servicerer, kigger efter kurérvirksomheder. De vil for eksempel vide, hvor langt de kan komme ud i Danmark med deres varer på en, eller to, eller tre timer, siger Björn Snorri Gudmundsson Bøg.

Han ser et udviklingspotentiale i Trekantområdet for mere 3. parts logistik. For eksempel de såkaldte fulfillment centers, hvor store producenter af populære nethandelsvarer kan have et mindre, men intelligent, nærlager meget tæt på slutkunderne. Idéen er, at uanset hvilken webplatform, kunden køber produktet gennem, så foregår hele procurement-processen digitalt og det nærmeste fulfillment center vælges helt automatisk. Med deraf følgende kort leveringstid til kunde.

Brexit har skabt relokeringsinteresse

Den sidste tendens inden for investortiltrækning som Björn Snorri Gudmundsson Bøg fremhæver, er en stigende interesse fra Storbritannien.

- Efter Brexit er det gået op for mange virksomheder i Storbritannien, at de bliver nødt til at etablere sig med regional tilstedeværelse i EU. Blandt andet ud fra et bæredygtighedsprincip, men også for at sikre stable og korte leveringsbetingelser, siger han.

Han lægger ikke skjul på, at den udenlandske investeringsvilje i Danmark var svækket i 2020 på grund af coronapandemien.

- På globalt plan faldt den udenlandske investeringslyst i 2020 med 42% målt på FN’s FDI-indeks for direkte udenlandske investeringer. Og selv om flere investorer tøvede med at afslutte investeringer i Danmark i 2020, så mærker vi i Invest in Denmark fortsat en rigtig stor udenlandsk interesse for Danmark, siger Björn Snorri Gudmundsson Bøg.