Sådan fik ECM Industries faglærte nok

24. januar 2022

Når faglært arbejdskraft er en mangelvare, så må man uddanne dem selv. Det gør de på ECM Industries, hvor 2/3-dele af de faglærte medarbejdere er af egen avl. ”Hos os er den faglige ballast og indsigt altid central”, siger direktør.

Søren Jaedicke Christiansen er adm. direktør og medindehaver i familievirksomheden ECM Industries i Egtved. Virksomheden er stærk på vindindustrien og i egen selvforståelse en klassisk, dansk maskinfabrik, som forarbejder metal og plast og til hverdag trækker på en lang historie af faglige traditioner. Det er en forudsætning i det daglige arbejde, at viden bliver delt og videreført til næste led – og sådan har det været i generationer, siger Søren Jaedicke Christiansen:
”Min tiptipoldefar var smed i 1857; han havde unge i mesterlære. Og da mine forældre startede virksomheden op på ny efter et par års pause i 1977, ansatte de en lærling som noget af det første. Det er en del af vores DNA at være med til at lære et fag fra sig, og det bringer stor værdi”, siger han.

Mere end 40 års historik

Gennem de sidste 43 år er ca. 100 faglærte på ECM Industries blevet det af virksomheden selv. Af den flok har 20-25 siden læst videre. Direktør Søren Jaedicke Christiansen har selv videreuddannet sig fra faglært.
Ambitionen er klar

Ambitionen i Trekantområdet er, at 25 procent af en ungdomsårgang skal tage en faglært uddannelse. Det er man godt på vej til at nå; aktuelt er det 23 procent af de unge i Trekantområdet, som vælger en erhvervsuddannelse som førsteprioritet.

Faglært giver ballast

For ECM Industries har lærlinge og faglært arbejdskraft en nøglerolle. Virksomhedens vision er at ”bidrage til et konkurrencedygtigt dansk erhvervsliv nu og i de næste generationer”, og det er faktisk slogan for lærlingeklubben på maskinfabrikken.
Her er 12-16 lærlinge i sving på smedeværksted hele tiden, og af de cirka 150 medarbejdere, som ECM Industries har ansat, er 2 ud af 3 faglærte uddannet inhouse. ECM har et godt og tæt samarbejde med Syddansk Erhvervsskole i Vejle og sætter stor pris på samarbejdet med DIMA gennem Trekantområdet og de fokuserede indsatser, der gøres for at sikre flere faglærte.
En del af virksomhedens lærlinge vælger at læse videre til maskiningeniør eller andre tekniske uddannelser og arbejder i virksomhedens udviklingsafdeling – direktør Søren Jaedicke Christiansen har selv taget den vej. Afsættet i en faguddannelse er aldrig langt væk.
”Hos os er den faglige ballast og indsigt altid central. Det er den ikke altid fra kundens side. Jeg kan altid se på en tegning, om en ingeniør også er faglært”, siger Søren Jaedicke Christiansen:
”Vi har brug for, at vores udviklingsafdeling kan være tæt på produktionen. Når de folk, der udstikker opgaven, mangler kendskab til det faglige, så får man et ringere og dyrere produkt”, siger han.

Fejedrenge og -piger

På ECM Industries begynder lærlingeindsatsen tidligt. Virksomheden har 21 ungarbejdere i alderen 13 til 17 år. Fejedrenge – og ikke mindst fejepiger – som kigger forbi efter skole.
”Vi har halvt af hver af drenge og piger, fordi det udvider feltet af potentielle lærlinge. Og selv om vi ikke får helt så mange piger ind som lærlinge, så vokser de op og bliver mødre en dag, og så tør de måske nemmere sende deres børn ind ad porten på en maskinfabrik, når de ved, hvad vi laver”, siger Søren Jaedicke Christiansen.