Hvordan fortsætter vi industrieventyret i Trekantområdet de næste 10 år?

Forfatter
Udgivet af:
Morten Rettig
08. februar 2021

Industrien i Trekantområdet står stærkere end nogensinde. Op gennem 2010’erne skabte industrivirksomhederne 4000 nye, permanente jobs på få år. Den imponerende vækst og jobskabelse har cementeret Trekantområdets position som Danmarks Produktionscentrum med over 37.000 industrijobs.

Dette robuste fundament står industrien i Trekantområdet stadig stærkt på – også i en tid med corona. Men tiden er kommet til at tænde det lange lys og sikre, at industrieventyret i Trekantområdet også kan fortsætte de kommende 10 år.

Verden har ændret sig og kravene til virksomhedernes innovationskraft, teknologi, forretningsmodeller, forsyningskæder og Code of Conduct er under hastig forandring.

Det kræver nye kompetencer i de enkelte virksomheder, men det kræver også en fælles opsamling og deling af viden om, hvad der er behov for. Både når det handler om kompetenceforsyning, uddannelsestilbud, videnssamarbejder, partnerskaber og adgang til teknologisk rådgivning i Trekantområdet.

Hvad er behovet? Dét vidensgrundlag har vi i Trekantområdet Danmark nu fået mulighed for at skabe og dele.

Bestyrelsen i Danish International Manufactoring Academy har nemlig besluttet at sætte midler af til en analyse, hvor vi undersøger industrivirksomhedernes behov for viden, kompetencer og innovationskraft.

Fundamentet for analysen er en spørgeskemaundersøgelse, som vi designer i samarbejde med industrivirksomheder og uddannelses- og vidensinstitutionerne i området.

Herefter går vores analyse-samarbejdspartner i dialog med 300 industrivirksomheder i Trekantområdet. I første omgang med spørgeskemaet, i anden omgang med opfølgende telefoninterviews med udvalgte virksomheder.

Vores fælles indsats for at skabe et fælles vidensgrundlag kommer forhåbentlig til at gavne både den enkelte virksomhed, den samlede industri i Trekantområdet og videns- og uddannelsesbranchen i vores område.

For når analysen er færdig, vil vi naturligvis gøre alt, hvad vi kan for at dele indsigterne med både virksomheder, uddannelsesinstitutioner og også politiske beslutningstagere, hvis der bliver behov for det.