Produktionsklyngen MADE etablerer sig i Trekantområdet

05. oktober 2022

Innovationshjælpen til de mange produktionsvirksomheder i Trekantområdet rykker nu helt tæt på.

Fra 1. januar 2023 etablerer den nationale produktionsklynge MADE nemlig sin første regionale hub. Og den kommer til at ligge i Trekantområdet – nærmere bestemt hos Trekantområdet Danmark i Kolding.

MADE står for Manufactoring Academy of Denmark og er sat i verden for at løfte innovationssamarbejder i danske produktionsvirksomheder og koble anvendt forskning og viden fra GTS-institutter og vidensinstitutioner sammen med virksomhederne.

Produktionsklyngen har netop modtaget en bevilling for 2023-2024 på 15,8 mio. kr. fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse, og det kommer blandt andet til udtryk i den kommende hub i Trekantområdet, der bliver bemandet med en nyansat medarbejder.

DI: Helt tæt på virksomhederne i Trekantområdet

Formand for DI Trekantområdet, Carsten Kind glæder sig over, at MADE nu etablerer sig i Trekantområdet:

- Innovation er utroligt vigtigt for konkurrencekraften i produktionsvirksomhederne. Men det kan være en udfordring at komme i gang med i en travl hverdag, der er præget af drift. Derfor er det rigtig godt, at innovationshjælpen nu kommer helt tæt på virksomhederne i Trekantområdet, siger Carsten Kind.

Direktør for MADE, Nigel Edmondson ser frem til at komme tættere på produktionsvirksomhederne i Danmark:

- Ved at have flere øjne og ører ude lokalt, får MADE endnu bedre indsigt i de behov og ønsker, som virksomheder over hele landet sidder med. Eksempelvis kan der i et område være en gruppe virksomheder, som ønsker at gå sammen om at løse en særlig udfordring, og her kan MADE træde til med viden, siger Nigel Edmondson.

Foto: Peter Fallesen/DI

Oplagt med hub i Danmarks Produktionscentrum

Formand for Trekantområdet Danmark, Jens Ejner Christensen, der også er borgmester i Vejle Kommune, glæder sig også over MADE’s etablering i Trekantområdet:

- Trekantområdet er med sine mange industrivirksomheder Danmarks Produktionscentrum. Derfor er det også helt naturligt, at MADE’s første regionale hub åbner i Trekantområdet. Jeg glæder mig over, at de lokale erhvervsservices i Trekantområdet nu får endnu et stærkt og relevant tilbud til deres virksomheder, og at de får mulighed for at styrke deres dialog med virksomhederne om avanceret produktion, teknologi og innovation, siger Jens Ejner Christensen.

175 mio. kr. til innovationshjælp

Der findes i alt 13 nationale klyngeorganisationer inden for forskellige brancher i Danmark med vækstpotentiale. Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse har i alt bevilliget 175 mio. kr. i 2023-2024 til at styrke klyngernes innovationshjælp til virksomhederne.

- Klyngerne løfter en helt central opgave: At skabe innovationssamarbejder og netværk mellem virksomheder og viden- og forskningsinstitutioner, så viden og kompetencer bliver til nye, innovative produkter og løsninger. Innovation er helt afgørende for vækst og eksport på erhvervsområder, hvor Danmark står stærkt i den internationale konkurrence, siger formanden for Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse, Christian Motzfeldt.