Industriens Fond vil gøre din produktionsvirksomhed klimaklar

11. oktober 2022

Et af de vigtigste slag om industriens konkurrenceevne skal slås og vindes af de mange danske produktionsvirksomheder, der ligger midt i værdikæderne. For de bliver fravalgt som leverandører, hvis ikke de har klare svar til deres kunder - og deres kunders kunder for enden af værdikæden.

Klare svar på, hvordan de vil nedbringe CO2-udslip, energiforbrug, ressourceforbrug og affaldsmængder. Også i de leverancer, komponenter og råvarer, de modtager fra deres underleverandører og benytter i deres egne produkter.

- Det er derfor, vi i Industriens Fond er optagede af at hjælpe virksomhederne i gang med bæredygtig produktion og grøn omstilling. For bæredygtig produktion er et vigtigt konkurrenceparameter. Og hele dagsordenen er kun blevet endnu stærkere de seneste par år, siger Thomas Hofman-Bang, der er administrerende direktør i Industriens Fond, der er en af hovedsponsorerne af Industriens Dag i Trekantområdet, tirsdag den 1. november.

Thomas Hofman-Bang:

- Danske produktionsvirksomheder er nødt til at gentænke deres forretningsmodeller. De skal tænke ind i en cirkulær økonomi, hvor deres produkter har længere levetid, hvor brugte dele kan recirkuleres, og hvor de holder ressourcerne i loop længst muligt.

Men det er lettere sagt end gjort, erkender direktøren. For især mange små og mellemstore produktionsvirksomheder har snuden langt nede i driftsporet. Og lige som al anden udvikling kræver udvikling af bæredygtige forretningsmodeller tid, viden og kompetencer. Alt sammen ressourcer, der er pres på og måske endda underskud af i mindre produktionsvirksomheder.

8500 produktionsvirksomheder skal gøres klimaklar

Derfor er der nu hjælp at hente hos Dansk Industri, der er klar med et ambitiøst projekt, der i 2025 skal have hjulpet 8500 produktionsvirksomheder i SMV-segmentet med at opgøre eget CO2-regnskab, fastlægge en baseline, prioritere og igangsætte relevante reduktionstiltag.

Projektet hedder Klimaklar Produktionsvirksomhed og er støttet med 40 millioner kroner af Industriens Fond.

- Det er et projekt, der gennem en interaktiv læringsplatform skaber og skærper produktionsvirksomhedernes viden på området. Det er både hjælp til selvhjælp, men projektet stiller også en bred gruppe af trænede rådgivere til rådighed for 1:1 sparring med virksomhederne, siger Thomas Hofman-Bang.

Få viden om cirkulære forretningsmodeller

Men det er ikke kun projekt Klimaklar Produktionsvirksomhed, der kan hjælpe produktionsvirksomhederne videre i retning mod mere bæredygtig produktion.

Thomas Hofman-Bang opfordrer også industrivirksomhederne til at kigge nærmere på DTU-projektet Ready2Loop, som hjælper virksomheder med at bliver parate til omstillingen til en cirkulær økonomi.

Og på Industriens Dag tirsdag den 1. november er alle industrivirksomheder inviteret til at komme og blive klogere på bæredygtig produktion og forretningsudvikling, brug af data og digitalisering som løftestang for grøn omstilling og virksomhedernes behov for nye grønne kompetencer.

INDUSTRIENS DAG

Hvert år uddeler Industriens Fond en kvart milliard kroner til projekter, der skal styrke konkurrenceevnen i dansk erhvervsliv.

Industriens Fond er medarrangør af Industriens Dag tirsdag den 1. november på Comwell i Kolding, hvor du blandt mange andre spændende oplægsholdere kan møde administrerende direktør for Industriens Fond, Thomas Hofman-Bang.

Se program og tilmeld dig Industriens Dag