Nyhedsarkiv

Infrastrukturplan 2035 får ros af Trekantområdet

Camilla Hostrup Steenholt
28. juni 2021

Der er ros fra Trekantområdet Danmark til den Infrastrukturplan 2035, som alle partier i Folketinget er blevet enige om.

I Trekantområdet omfatter aftalen udvidelser af E45/E20 ved Kolding og E45 fra Vejle til Skanderborg samt første strækning af Midtjyske Motorvej, der forbinder Billund Lufthavn med Vejle-Herning motorvejen ved Give.

- Jeg er glad for, at der er blevet lyttet til de saglige argumenter for at fremtidssikre infrastrukturen i Trekantområdet. Den samlede infrastruktur i Trekantområdet binder hele landet sammen og kobler verden sammen med Danmark med landets næststørste, internationale lufthavn i Billund. Derfor bekymrer det mig også, at arbejdet med at koble Billund på motorvejsnettet først påbegyndes i 2026, siger formand for Trekantområdet Danmark, Jens Ejner Christensen, der også er borgmester i Vejle Kommune.

Han havde håbet på, at politikerne på Christiansborg også havde prioriteret den sydlige tilslutning af den ny midtjyske motorvej – fra Haderslev til Billund.

- For når politikerne på Christiansborg i første omgang har valgt ikke at prioritere en sammenhængende midtjysk motorvej, så bliver Vejlefjordbroen jo heller ikke aflastet. Det har jeg selvfølgelig en forventning om, at den besluttede forundersøgelse af kapaciteten på Vejlefjordbroen regner på, siger Jens Ejner Christensen.

Analyse af en tredje Lillebæltforbindelse

Den brede politiske aftale om Infrastrukturplan 2035 indeholder også 15 mio. kr. til en strategisk analyse af en ny bane- og vejforbindelse over Lillebælt.

Det vækker glæde hos næstformand for Trekantområdet Danmark, Johannes Lundsfryd Jensen, der også er borgmester i Middelfart.

- Trængslen på den nye Lillebæltsbro er på vej til at blive kritisk inden for en kort årrække. Det kan både skade væksten og eksporten og skabe gener for det regionale arbejdsmarked. Hver dag krydser 80.000 køretøjer den nye Lillebæltsbro – heraf 25.000 pendlere. Derfor er det bydende nødvendigt at få fremtidssikret trafikafviklingen hen over Lillebælt. Her er en strategisk analyse af en tredje forbindelse det første vigtige skridt i den retning. Det er vigtigt at sætte gang i analysen hurtigst muligt, for trængslen bliver blot større og større, siger Johannes Lundsfryd Jensen.