Samarbejde på tværs – til gavn for unges uddannelsesvalg
Trekantområdets Karrierekanon er afsluttet
Tre år, tre arbejdspakker og én fælles mission: At styrke unges kendskab til videregående uddannelser og studieliv i Trekantområdet – og motivere dem til at blive. Trekantområdets Karrierekanon lakker mod enden, og projektets slutevaluering viser tydeligt: Vi har rykket noget.
21 undervisningsforløb – mere end 2700 gymnasieelever inddraget
Samarbejdet mellem undervisere fra ungdomsuddannelser og videregående uddannelser har resulteret i 21 undervisningsforløb, som kobler kernestof i fagene med konkret viden om studier og karrieremuligheder. Forløbene er afprøvet og justeret i tæt samarbejde – og står nu klar som "plug’n’play" materiale til gymnasier i hele Trekantområdet.
Explorers: Brobygning med oplevelser
Med koncepter som Design & Innovation Explorers og Tech Explorers har vi sat nye standarder for brobygningsaktiviteter. Eleverne roterede mellem workshops, mødte studerende og fik smagsprøver på studiemiljøet – alt med fokus på at give en mindeværdig, faglig og social oplevelse. Evalueringerne viser, at 82 % af eleverne fik en reel fornemmelse af studielivet i Kolding, og over halvdelen kunne bruge oplevelsen i deres valg af videre uddannelse. Explorers-formatet skal fremover danne grundlag for kommende Financial Explorers – en ny brobygningsdag målrettet finansuddannelser i Trekantområdet. Her vil bl.a. IBA lave brobygning for HHX-uddannelser i Trekantområdet.
Resultater, der peger fremad
Evalueringer viser, at:
- 82 % af eleverne overvejer at tage en videregående uddannelse, hvilket ligger lidt over projektets målsætning på 80%: En gymnasieelev siger i projektets slutevaluering, at det har givet ”indsigt i en uddannelse, som man måske ikke havde overvejet”
- 50 % har fået øget viden om uddannelserne i Trekantområdet, hvilket ligger en del under målsætningen på 90%. Til gengæld svarer respondenterne, at undervisningsforløbene i høj grad har givet dem ny viden om uddannelsesmulighederne i Trekantområdet: "Det hjælper til at vide, hvor man vil hen bagefter og hvad man vil," lyder et udsagn fra en gymnasieelev i evalueringen.
- 33 % vurderer, at det nu er mere attraktivt at blive i Trekantområdet for at studere. Det ligger lidt under målsætningen på 40%. I evalueringen underbygges det af følgende udsagn: "Jeg har meget tænkt det skulle være i Århus, men det har åbnet op for, at det godt kunne være Kolding.”
Så trods alle måltal ikke er opfyldte, har det givet en viden og en refleksion hos de deltagende elever om lokale uddannelsesmuligheder.
Den vigtige faglige kobling
Campusleder på SDU i Kolding Per Freytag påpeger i et interview, at også gymnasielærerne har draget nytte af projektet, som har knyttet institutionerne tættere sammen i området. Det tættere samarbejde i projektforløbet har skabt grundlag for fx at afholde en pædagogisk dag for gymnasielærerne hos de videregående uddannelser. Også de studerende fra de videregående uddannelser er draget ud på gymnasierne for at undervise og inspirere gymnasieeleverne.
Per Freytag understreger, at især projektets kobling af gymnasieundervisningen med den faglighed, eleverne møder i brobygningen på den videregående uddannelse, har givet eleverne en god viden om uddannelsesmulighederne. Så er det pludselig ikke så svært at se sig selv på en bestemt uddannelse, hvis det minder om det, de kender i forvejen.
Fra Karrierekanon til Grønne STEMmer
Erfaringerne og resultaterne fra Trekantområdets Karrierekanon har lagt fundamentet for et nyt spændende projekt, som Trekantområdet Danmark er projektleder på de næste tre år: HTX – Grønne STEMmer til en bæredygtig fremtid. Her retter vi blikket mod grundskolen og arbejder med praksisnære undervisningsforløb, hvor grøn omstilling og teknologiforståelse er i centrum. Projektet er ligesom Karrierekanonen finansieret af Region Syddanmark og samler grundskoler, HTX-institutioner og virksomheder i et stærkt fællesskab, der skal motivere flere unge til at vælge tekniske og naturvidenskabelige uddannelser – og gøre en forskel for klima og lokal udvikling.
Hør forskellige projektaktører fortælle om værdiskabelsen i projektet Trekantområdets Karrierekanon i videoen herunder.