Kano og kajakmaraton: VM-set-up testet ved DM

30. august 2022

DM i kajakmaraton blev i weekenden afviklet på Jels Sø. DM’et var ligeledes en test af det set-up, som arrangørerne forbereder til næste år, hvor VM i kano og kajakmaraton afvikles. Roere og arrangører er enige; Danmark er klar til en sidste overbæring før VM.

Afvikling af store, internationale sportevents er en disciplin, som i lighed med alle andre discipliner indenfor sport skal trænes og optimeres. Under weekendens DM i kano og kajakmaraton testede arrangørerne arenaen og flere af de mange andre afviklingsområder.

”Jels Sø er en helt ny arena for maraton. Vi var spændte på, hvordan vi kunne udnytte dets fulde potentiale. Nu står vi her på bagkant af DM og er blevet meget klogere på både sø og område. Det lover rigtigt godt for VM næste år, hvor vi i samarbejde med Vejen Kommune, Trekantområdet Danmark og Sport Event Denmark står som VM-værter,” siger Christian Jacobsen, direktør i Dansk Kano og Kajak Forbund.

Kano og Kajak Maraton er en meget populær løbsform, som er meget udbredt over hele landet. Maratonkaproning foregår på åer, søer og fjorde på en ét-dags eller flerdages arrangementer. Banen er markeret med bøjer ved vendinger. Som noget særligt ved maratondistancen er der indlagt flere overbæringer, hvor roerne løber ca. 80 meter på land med kajakken i hånden, hvorefter de sætter den i vandet og ror videre. Netop designet af overbæringerne var et fokuspunkt i forhold til næste års VM.

”De danske arrangører er meget professionelle og sætter en ære i at være top-forberedte. VM-arrangørerne har brugt de danske mesterskaber til at teste set-up. Jeg er meget tilfreds med, hvad jeg har set. Jels Sø kommer til at danne en smuk og naturlig ramme om VM i 2023,” siger Ruud Heijselaar, som er formand for maratonkomiteen i ICF, det internationale kano og kajakforbund. ”Jeg er også glad for, at der vil være mange i ledelsen af VM2023, som går igen fra EM i Silkeborg i juli i år. Det får helt sikkert også en stor betydning”.

I de kommende måneder skal arrangørerne og ICF for alvor i gang med forberedelserne til VM, som foregår den 28. august til den 3. september i 2023.

VM’et spiller på et stærkt vikingetema. Vikingerne var uovertrufne mestre på vandet, kunne om nogen feste og udforske med en særlig udholdenhed. Den inspiration vil arrangørerne give videre. Verdensmesterskabet i Kano og Kajak 2023 skal vise både internationale udøvere, turister og lokale, at vi i Danmark og Trekantområdet har omgivelserne, evnerne og fællesskabet til at skabe et professionelt, festligt og spændende event ud over det sædvanlige.

Bag VM i kano og kajakmaraton 2023 står et stærkt samarbejde mellem Trekantområdet Danmark, Vejen Kommune, Sportscenter Danmark, Dansk Kano og Kajak Forbund (DKF) og Sport Event Denmark.