Endelig endelig endelig: VM i orienteringsløb er nu

20. juni 2022

Det har været den længste opvarmning til et stort internationalt mesterskab i mands minde. Men nu sker det! VM i orienteringsløb løber af stablen fra på søndag. Løbere, officials, frivillige og arrangører er klar til en uge i Vejle, Fredericia og Kolding.

De lokale orienteringsklubber, Trekantområdet og Sport Event Denmark står sammen med forbundet som arrangører af VM’et. Og endelig kan startskuddet lyde i denne uge. VM i orientering 2020 blev i første omgang foreslået flyttet fra 7.-11. juli til oktober 2020 pga. corona-situationen, men endte med at blive udskudt til 2022.

”Vi er meget stolte over vi endnu en gang får muligheden for at afholde verdensmesterskab i orienteringsløb på dansk grund. Det er lagt en enorm indsats fra de arrangerende klubber og det ser ud til at blive et brag af en orienteringsfest. Rammerne med de tre byer i Trekantområdet, hvor særligt de historiske rammer omkring Koldinghus og den indre by i Fredericia bliver forhåbentligt en stor oplevelse for både løbere og tilskuere – ikke mindst dem der måske ikke kender så meget til orienteringsløb. Ud over elitens løb er det naturligvis også dejligt at se mange glade orienteringsløbere som benytter lejligheden til at løbe publikumsløb og besøge Danmark. Vi glæder os meget til sammen med de lokale klubber, Trekantområdet og Sport Event Denmark at byde alle velkommen," siger Poul Kristian Mouritsen, formand for Dansk Orienterings-Forbund.

I Kolding ser de frem til at kunne invitere løbere og tilskuere ind i de snirklede stræder:

”Med en over 750 lang historie vil historiske Kolding udfordre løberne, da alt ikke er snorlige. Med toppede brosten og små passager ser jeg frem til, at både løbere og publikum får et seværdigt løb i Kolding. Det bliver spændende at opleve bymidten som hjemmebane for et verdensmesterskab”, siger Knud Erik Langhoff, borgmester i Kolding Kommune.

AT VM’et afvikles i bymidter giver en helt særlig oplevelse for løbere og publikum. Denne særlige oplevelse har også både Fredericia, Kolding og Vejle arbejdet på at få gjort klar

I Vejle slutter de sig til koret af værtsbyer, som nu står klar på startlinjen for at skabe den festligste ramme om det VM, som har været så længe undervejs:

”Vi glæder os enormt meget til at skabe en folkefest og vise vores opbakning til atleterne, når verdensmesterskabet endelig kommer til Vejle. Og vi er mindst lige så spændte som alle andre på at se, hvor ruten tager atleterne hen i vores skønne bymidte,” siger Jens Ejner Christensen, borgmester i Vejle Kommune.

Når forbund, værtsbyer og Sport Event Denmark står bag afviklingen af store, internationale mesterskaber, så er der lagt op til fest i gaderne:

”Det bliver en fest, når de VM i orienteringsløb rammer Vejle, Fredericia og Kolding. Personligt ser jeg frem til endelig at kunne opleve et orienteringsløb helt tæt på. Oftest foregår o-løb ude i skovene, men et byløb som dette kan noget helt særligt, ” siger Lars Lundov, direktør, Sport Event Denmark.

VM i orienteringløb, World Orienteering Championships (WOC), er det Internationale Orienteringsforbunds sprint-vm, og afvikles i 2022 i Fredericia, Vejle og Kolding af 5 klubber under Dansk Orienterings Forbund (OK Snab Vejle, Kolding OK, OK FROS Fredericia, OK Melfar Middelfart og OK Gorm Jelling) med Sport Event Denmark og Trekantområdet som partnere. Udover selve VM'et bliver der en række publikumsløb, som er åbne for alle, der kunnes have lyst til at prøve kræfter med orienteringsløb.

Dato: 26. – 30. juni 2022

Forventet deltagerantal på VM er 236 løbere fra 37 landshold. Til publikumsløbene er der også mere end 230 tilmeldte udenlandske løbere fra hele verden, i alle aldre.