Nyhedsarkiv

Stor donation fra Spar Nord Fonden til kæmpe kunstværk i festugen

Camilla Hostrup Steenholt
20. august 2018

Fredag modtog Trekantområdets Festuge en flot donation fra Spar Nord Fonden på 250.000 kr. Pengene skal gå til projektet ’Half the air in a given space’, der er en storslået kunstinstallation af den internationale kunstner Martin Creed.

Med støtten fra Spar Nord Fonden er finansieringen af årets store festuge-oplevelse på plads. Den internationale kunster Martin Creed viser sin balloninstallation ’Half the air in a given space’ på Kolding Bibliotek, Fredericia Banegård og Vejle Rådhus under Trekantområdets Festuge fra d. 24. august til 2. september. Der er en helt særlig kunst-oplevelse i vente til de mange gæster, der besøger værkerne under festugen. Publikum inviteres nemlig ind i tre meget forskellige store rum fyldt med kæmpe balloner, og det har en overraskende og legende indvirkning på både børn og voksne.

Spar Nord Fonden er ikke de eneste, der har valgt at bakke op om projektet. Også Region Syddanmarks kulturpulje, Statens Kunstfond og Ewii har bidraget med flotte donationer til værkerne.

’Half the air in a given space’

Trekantområdet er Martin Creeds første solo-udstilling i Danmark. I den store installation ”Half the air in a given space” er mere end 18.000 balloner i blå, hvid og lyserød pustet op og installeret tre centrale steder i Trekantområdet, i billetsalget på Fredericia Banegård, på Kolding Bibliotek og i byrådssalen på Vejle Rådhus.

Installationens udtryk varierer afhængigt af stedets karakter og den arkitektur, der sætter rammen. Også farven på ballonerne er specifikt valgt til den enkelte bygning, hvilket skaber tre forskellige og udtryksfulde værker.

Martin Creed er en britisk kunstner, der har udstillet på en lang række institutioner verden over og vundet den prestigefyldte Turner Price. Det er kunstnerens første solo-udstilling i Danmark.

Den ambitiøse satsning på at vise international kunst i storformat er helt ny i Trekantområdet. Projektet skal sætte spot på Trekantområdet og give både borgere og gæster en helt unik oplevelse. Værket vises under Trekantområdet Festuge, der løber af stablen fra den 24. august til den 2. september.

Projektet er blevet til i samarbejde mellem Trekantområdets Festuge og Curator Projects.

Spar Nord Fonden

I 2017 modtog Spar Nord Fonden ca. 2000 ansøgninger. 813 små og store projekter i Danmark fik tildelt i alt 58.728.640 kroner. Spar Nord Fonden forventer at kunne støtte et lignende antal initiativer igen i år og med i alt godt 50 millioner kroner.